.

.

این وبلاگ توسط یک معلم اداره می شود

طبقه بندی موضوعی

پربیننده ترین مطالب

نویسندگان

پیوندها

چند خطی مسعود دهنمکی ...

يكشنبه, ۱۷ فروردين ۱۳۹۳، ۰۱:۲۸ ق.ظ

بسم الله

چند روز پیش داشتیم با چند نفر از رفقا بحث معراجی ها را می کردیم ...

البته من هنوز هم این اثر را ندیده ام و فرصت آن نشده که بعد از قلاده های طلا پا به سینما بگذارم ...

اما نکاتی را در باره ی مسعود دهنمکی دوست دارم مردی که سینما را برای سینما نمی خواهد و حتی انسی هم با آن ندارد که اگر این را بخواهی بدانی می بینی که نه فیلم نامه اش با سینمای سخیف حال حاضر هم خوانی دارد و نه کارگردانی اش یا به قول خیلی از این سینما بازهای بدرد نخور مستند ساخته اسمش رو گذاشته فیلم !

اصلا کاری به این چیزهایش نداریم ! ولی می دانم که اگر دهنمکی اهل سینما بود الان یکی از دست به جیب ترین تهیه کنندگان این عرصه بود و به خیلی چیزها هم پشت پا می زد ! همان کاری که سعید ابوطالب کرد !

این را هم می دانم که مسعود دهنمکی هر چقدر هم که کارگردان نباشد ! بازیگر گیشه ای انتخاب کند و فیلم دفاع مقدس بسازد !کلاه قرمزی را هم مقابلش قرار دهند باز هم نمی توان در نظر نگرفت که از اخراجی های یک چند حرف به وفور تکرار شد :

اول : مسعود دهنمکی فیلم نامه ندارد

دوم : مسعود دهنمکی کارگردان نیست

سوم : مسعود دهنمکی تکراری می سازد

چهارم : همه کاره شریفی نیا است

پنجم : مسعود دهنمکی واقعا کارش ضعیفه

ششم : مسعود دهنمکی هیچ حرفی برای زدن نداشت و ....

به لوگوی فیلم های دهنمکی توجه کنید ! حتی لوگوی فیلم های دهنمکی هم تغییری نکرده !

کاری به اشتباهات دهنمکی ندارم و نقد هایی که به اودارم سرجایش باقی است تنها می فهمم که دهنمکی در این دنیای پر از تکاثر رشته ی محبتش را به کوثری از جنگ از دست نداده و در این شلوغ بازار به اسم هنر محتوای خاص خودش را گرفته و جلو می برد !

می خواهی اسمش را بگذار فیلم گیشه ای ! ولی باور کن نه کلاه قرمزی و سروناز توانست با اقبال ابتدایی کلاه قرمزی مواجه شود و نه کلاه قرمزی و بچه ننه ! نه دوئل و ارتفاع پست و موج مرده و ... که جنگ را با هرچه خواستند در آمیختند !

باور کن این نه بازیگر است که سینما را پر فروش می کند نه موضوع سینما هم حاج کاظمش را می خواهد که حاتمی کیا را با آژانس شیشه ای می شناسند !

باید باور کنیم مسعود دهنمکی با این همه مولفه تکراری نهایتا باید در اخراجی های 3 شکست خورده بود !

و سینمای دهنمکی پر فروش است چون با ذات بیمار سینمای روشنفکری فاصله دارد ...

نه دلیلی دیگر ...

نظرات  (۴)

پس میشه بفرمائید چرا فیلم های رضا عطاران و اصغر فرهادی و خیلی های دیگه پرفروش است؟ واقعا فیلم های اخراجیا آیینه ی تمام نمای جنگ است ارتفاع پست که اصلا در مورد جنگ نبود حالا بوی پیراهن یوسف روبان قرمز دیده بان مهاجر و... باز یه چیزی سینما یعنی هنر ایا واقعا در فیلم های مسعود دهنمکی امضایی از این ماجرا از او دیده میشود این کاملا یک نگاه سطحی به این ماجراست قرار نیسست هرکسی اعتقاداتش مثل ماست بخواهیم ازش تعریف کنیم الله وکیلی فیلم فرج الله  سلحشور و فیلم دهنمکی را در یک ظرف بگذارید اصلا خنده اتان نمیگیری بقول اون بنده خدا انگار که مقواست:))) حالا حاتمی کیا را نگفتم چون احتمالا یکی به نعل میزند و یکی به میخ قطعا او را قبول ندارید..

سلام
سبحان چقد خوب گفتی. متشکرم ازت

سلام اخوی ! به نظرشما احترام می گذارم ولی اگر اجازه بدهید باید بگویم که با تحلیل شما مخالفم !

آثار ده نمکی در بالا و پایین بین تکنیک و محتوا، به سمت غلبه محتوا بر تکنیک غش کرده است . البته باید در داخل پرانتز به این نکته هم اشاره کنم که بخش زیادی از محتوای مورد اشاره مسعود خان ده نمکی مورد تایید بنده نیست و آن را حتی دور از مفاهیم اساسی انقلاب اسلامی می دانم اما به هر شکل ایشان از دایره باورمندان به تفکر حضرت روح الله خارج نیست ، بلکه مقدمه و موخره حضور در عرصه سینما از جانب ایشان طی نشده است.

اجازه بدهید بحث را کمی بیشتری باز کنم و در عین حال بطور مختصرعرض کنم که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اندیشمندان این عرصه با پدیده هایی در عالم جدید مواجه بودند که هر یک متعلق به عالمی دیگر بود در واقع انسان غربی با روشی که ناشی از جهان بینی خود بود ، مقصدی را برای خود مشخص کرده بود که در حیطه همین عالم مادی قابل تحقق بود و می کوشید که با استفاده از عقل و ثروت خود بهشت را در روی زمین برای خود مهیا کند .یکی از این پدیده ها سینما بود که غایت آفرینش آن توسط انسان غربی، ایجاد سرگرمی است. به تعبیر دیگر سینمای غربی ها به دنبال غفلت آفرینی برای عدم توجه انسان غربی به شکست ها و آرزهای تحقق نیافته اش بر روی زمین است.

حال باید به این سوال اساسی پاسخ دهیم که آیا این پدیده ی عالم جدید که ره آورد جهانبینی غرب است، می تواند مسخر انسان انقلاب اسلامی گردد و یا اینکه اتفاقات دیگری خواهد افتاد ؟

بر طبق نظریات سید مرتضی آوینی انسان انقلاب اسلامی تنها در صورتی می تواند این پدیده ی عالم جدید را به خدمت خود در بیاورد که اولا بر تکنیک سینما بطور کامل مسلط گردد (تسخیر جوهره تکنیک ) ، ثانیا تحولاتی از جنس انقلاب اسلامی در درون خود آن شخص رخ داده باشد ، به تعبیر بهتر تحول انفسی از جنس انقلاب اسلامی برای خود آن شخص اتفاق افتاده باشد.

این اتفاقات در واقع مقدمه ورود به عرصه سینما و بطور کلی همه پدیده های عالم جدید است که نسبت شان با انقلاب اسلامی مشخص نیست و بلکه در غایت خود با هم در تضاد نیز می باشند .

آره عباس جان ... سینما منبر نیست و دوست و رفیق شفیق ما هم مسیر رسیدن به سینما را کمی وارونه طی می کند ولی در هر صورت امیدوارم که به زودی تجربیات خود را جمع آوری کند و با تسلط بر این خر دجال موجبات آفرینش سینمایی از جنس انقلاب اسلامی را فراهم نماید.

می بخشی پر گویی کردم ، باعث و بانی خیر شدی تا این مطلب رو بصورت یک پست جدا در وبلاگ نیز بگذارم.(+)

و من الله التوفیق و علیه التکلان

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی