طهارت گزینشی ...
بسم الله
طهارتی که گزینشی است ...
چند وقتی است که شدیدا درگیر اینم که این متن را بنویسم یا نه ! امروز بعد از صحبت های بعد از ظهر با رسول و مرتضی و گلایه ای که بیش از 6 یا 7 سال در دلم مانده بود تصمیم به نوشتن این متن گرفتم ...
بدون تعارف بگویم ، طهارت امری است جامع در ابعاد مختلف از اعتقاد گرفته تا اخلاق و احکام یعنی هم در فکر و هم در عمل و هیچ وقت یک عمل باعث سعادت یا شقاوت انسان نیست و شاید که عملت خوب باشد و عقایدت باطل که به هیچ نمی ارزد و عقایدت خوب باشد و عملت باطل که اصلا یعنی عقیده ای نیست که بخواهد باطل یا حق باشد پس باید منظومه ای از حق باشی !
مثلا فرض کن مجموعه ای را که شکر ندارد ، یعنی مجموعه ای که هرکس هرکاری کرد بقیه بگویند خوب وظیفه اش بود ! خوب خدا هم وظیفه اش رزق خواهد بود و حیات و ... و حرفی که باید اینگونه بیان شود که وظیفه ام بود با تغییری جدی در یک ضمیر به جای شکر تبدیل می شود به کفران !
و خیال هم می کنی که این همان راه آرمانی است و می بینی که به جای اینکه زیاد شود روزیت کم می شود !
به این آیات توجه کنید :
فویل للمصلین . الذین هم عن صلاتهم ساهون . الذین هم یرائون
ویل لکل همزة لمزه
ویل للمطففین . الذین اذا اکتالو علی الناس یستوفون . و اذا کالو هم او وزنوهم یخسرون
فَوَیْلٌ لِلَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ مَشْهَدِ یَوْمٍ عَظِیمٍ
قَالُوا یَا وَیْلَ. ا إِنَّا کُنَّا ظَالِمِینَ
فَوَیْلٌ لِلْقَاسِیَةِ قُلُوبُهُمْ مِنْ ذِکْرِ اللَّهِ ۚ أُولَٰئِکَ فِی ضَلَالٍ مُبِینٍ
وَیْلٌ لِکُلِّ أَفَّاکٍ أَثِیمٍ
و آیا این جملات قرآن کم دارند از احادیث اخلاقی انذار دهنده ، یا کم دارد کم فروشی از غیبت و تهمت یا همز و لمز از کم کاری و کم فروشی ؟
و باید باور کرد که خوش خلقی را همان پیامبری فرموده که از ظلم نفی کرده است .
و برادری را همان پیامبری توصیه نموده است که از نگاه به نامحرم نفی نموده است !
و برای همین است که می فرمایند اگر کسی ذره ای از دین را قبول نداشته باشد اصلا دین را قبول ندارد !
ویل للمطففین . الذین اذا اکتالو علی الناس یستوفون . و اذا کالو هم او وزنوهم یخسرون ! به نظرت می آید که بشود این آیه را اینگونه ترجمه کرد : اگر بر خودت سخت نگیری و بر دیگران سخت بگیری کم فروشی ؟
یا اگر دیگران را محاسبه کنی و خود را نه کم فروشی ؟
یا اگر عیب های خود را نبینی و عیب های دیگری را ببینی کم فروشی ؟
می دانی اسلام منظومه است و اخلاق به همان اندازه ای مهم است که احکام و اعتقادات ! و بدان ناشکری نیز به اندازه همز و لمز و همز و لمز به اندازه غیبت و غیبت به قدر تهمت و تهمت به قدر بد اخلاقی و بد اخلاقی به قدر دروغ مهم است !
و بدان که خود مصداق بی اخلاقی است بریدن از راه و فرار از انتقاد و برخورد سرد و ...
آری مشکل اخلاق جمعی توانمند طهارتش را می گیرد و جایگزینی هم ندارد که فمن مثقال ذرة خیر یره و من یعمل مثقال ذرة شر یره و ریز به ریز بدی ها حساب می شود ... حالا بیا و عمری هم کار خوب کن و جهاد کن و آرمانی باش همین مثقال های ریز شر جلوی من و تورا خواهد گرفت و خناس راه بقیه نیز خواهدشد !
من وقتی به در خواهم خورد که بدانم باید کجا چه کاری انجام دهم و این جز با طهارت جمع عنایت نخواهد شد ! جمعی که نماز شب داشته باشد و شکر نداشته باشد نهایتا خنثی است !
مثل همان جمعی که روز دارد و غیبت
و مثل همان جمعی که اعتکاف دارد و راحت طلبی ...
و مثل جمعی که دین دارد و تکبر .
و العاقبة للمتقین
توضیح : اولین مخاطبش خودم هستم
سلام
دمت گرم